Saamelaisen kulttuurin merkitys sosiaali- ja terveyspalveluissa

Kielen lisäksi myös kulttuurilla on tärkeä rooli laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisessä. Saamelainen kulttuuri voi vaikuttaa sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttöön monilla tavoilla. Kulttuuri voi vaikuttaa esimerkiksi käsitykseen hyvinvoinnista, perheestä ja toimivasta kommunikaatiosta sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijöiden kanssa. Vaikka asiakas ja työntekijä puhuisivat samaa kieltä, kulttuurierot kannattaa huomioida asiakastilanteessa.

Mitä voin tehdä?

Suomalaisissa kouluissa opetetaan hyvin vähän mitään saamelaisesta kulttuurista. Siksi monet sosiaali- ja terveysalan työntekijät eivät tunne saamelaiskulttuuria. Tietämättömyys saamelaiskulttuurista ei ole yksittäisen työntekijän vika, mutta yksittäinenkin työntekijä voi opetella ottamaan saamelaisen kulttuurin huomioon.

  1. Tutustu saamelaiskulttuuriin itsenäisesti
    Jos työskentelet saamelaisalueella, tutustu erityisesti oman alueesi saamelaiskulttuuriin, muistaen eri kieliryhmät ja elinkeinot. Hyödynnä kirjoja, elokuvia ja esimerkiksi saamelaismuseo Siidan näyttelyitä.
  2. Tutustu saamelaiseen historiaan
    Jos olet työssäsi tekemisissä saamelaisten ikäihmisten kanssa, ota selvää, millaista elämä saamelaisten kotiseutualueella on ollut heidän nuoruudessaan.
  3. Seuraa, mitä saamelaisessa yhteiskunnassa tapahtuu
    Katso esimerkiksi saamenkieliset uutiset, joissa on aina suomenkielinen tekstitys.
  4. Kysy esimieheltäsi, voisiko työpaikallanne järjestää koulutusta saamelaiskulttuurista
    Työpaikalle räätälöityjä saamelaiskulttuuriin liittyviä koulutuksia voi kysyä esimerkiksi Saamelaisalueen koulutuskeskukselta.

Asiakastilanteessa on hyvä myöntää, jos ei tiedä jostain asiasta tarpeeksi. Voit kohteliaasti kysyä lisää. Muista kuitenkin, että asiakkaan tehtävänä ei ole pitää sinulle saamelaiskulttuurin oppituntia vaan voit tutustua kulttuuriin enemmän omalla ajallasi. Asiakastilanne on asiakastilanne myös saamelaisen asiakkaan kanssa. Muista myös aina, että saamelainenkin asiakas on yksilö. Vaikka saamelaiskulttuurissa olisi yleistä tehdä asiat jollakin tavalla, kaikki saamelaiset eivät ajattele asioista samalla tavalla. Kohtaa asiakas yksilönä, hänen yksilöllinen kieli- ja kulttuuritaustansa huomioiden.

Lue lisää