Saamen kielilaki edellyttää viranomaisten oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta saamelaisten kielellisten oikeuksien toteuttamisessa. Kun viranomainen ottaa yhteyttä saamelaiseen tai tiedottaa toiminnastaan laajemmalle yleisölle, joista osa on saamenkielisiä, on hyvä huomioida kielelliset oikeudet ennalta. Saamenkieliset palvelut on eri organisaatioissa järjestetty eri tavoilla, mutta tämä muistilista auttaa pääsemään alkuun.
Oikein vai väärin?
”En osaa saamea, joten minun ei tarvitse huomioida saamen kielilakia tai muita saamelaisten kielellisiä oikeuksia”
Väärin. Saamelaisten kielellisten oikeuksien toteuttaminen koskee kaikkia viranomaisia, yksittäisen virkamiehen kielitaidosta riippumatta. Niiden, jotka eivät itse osaa saamea, on erityisen tärkeää tutustua jo etukäteen saamelaisten kielellisiin oikeuksiin, jotta asia ei tulisi uutena asiakastilanteessa. Kielellisten oikeuksien toteuttamisen selvittely vasta asiakastilanteessa on raskasta sekä asiakkaalle että yksittäiselle virkamiehelle. Asiointi on sujuvampaa, kun viranomainen tuntee omat velvollisuutensa ja voimassa olevat käytännöt organisaatiossaan. Yllä olevaa muistilistaa saamenkielisen asiakkaan kohtaamisesta voi käyttää apuna, vaikka ei osaisi saamea itse.